Kaszrut (koszerność) jest bez wątpienia jedną z podstawowych cech judaizmu. Wiele jego zasad pochodzi z parszy Szemini, którą czytamy w tym tygodniu (Wajikra 9:1 – 11:47).
Tora poucza nas, że jadalne ssaki muszą mieć rozdzielone kopyta i przeżuwać pokarm, ryby zaś płetwy i łuski. I tylko niektóre rodzaje ptaków można spożywać. W rozdziale 11 dowiadujemy się, że nie możemy jeść wieprzowiny, królików, owoców morza oraz wielu rodzajów ptaków, takich jak orły czy sępy.
Ale nie wiemy, dlaczego.
Niektórzy rabini mówią, że ma to związek ze zdrowiem. Niejedzenie wieprzowiny czy małży wychodzi nam na zdrowie, gdyż zwierzęta te przenoszą o wiele więcej toksyn i choroby, takie jak włośnica.
Inni zaś twierdzą, że w grę wchodzi energia pochodząca z jedzenia, które spożywamy. Głównie staramy się unikać drapieżników i zwierząt żywiących się padliną (jeżeli chodzi o zwierzęta żyjące na ziemi oraz w powietrzu), oraz filtratorów i zwierząt żyjących na dnie środowisk wodnych.
Nie chcemy być jak drapieżnicy, tak jak nie chcemy utonąć w śmieciach. Jeżeli jesteśmy tym, co jemy, powinniśmy unikać jedzenia zwierząt z niepożądanymi cechami.
Jest szkoła, która twierdzi, że wybieramy pewne gatunki, żeby udoskonalić się poprzez poprawę naszej samodyscypliny.
Bądź, że to jest sposób na kształtowanie naszej świadomości. Ciągle jesteśmy czujni na to, co jemy, a przez to zawsze wiemy, co spożywamy. To daje nam świadomość składników użytych do produkcji kiełbasy, którą chcemy zjeść, świadomość, której zaskakująco dużo ludzi na świecie nie posiada.
Niektórzy Żydzi unikają jedzenia zakazanych gatunków zwierząt tylko dlatego, że taka jest nasza tradycja. Ich pradziadkowie tak czynili, jak również pradziadkowie ich pradziadków i jest to nieprzerwany łańcuch aż do czasów biblijnych. Poprzez unikanie pewnych gatunków pamiętamy w codziennym życiu o naszych przodkach, sprawiamy, że żyją oni w naszych zwyczajach.
Mistycy twierdzą, że poprzez włączenie się w praktykę żydowską możemy wykorzystać energię tysięcy lat jej istnienia.
Prostszym wyjaśnieniem będzie stwierdzenie, że nie jemy pewnych gatunków, ponieważ Tora i tradycja tego zabraniają. To wyjaśnienie może być ostatecznym dowodem, że nie powinniśmy jeść tych gatunków, jednakże pozostawia ono ludzi w poczuciu chęci zrozumienia tego zagadnienia w nieco głębszym wymiarze.
Niezależnie od tego, które wybierzesz powody, wiedz, że zachowując koszerność wypełniasz starożytną tradycję naszych przodków.
Tyson Herberger
Comments Closed